domingo, 20 de noviembre de 2011

Vintage...

1 Nosotras
By Sergio Musetti
























Hace unos días le enseñé a un amigo la foto que veis más arriba, le echó un vistazo rápido y dio por hecho que éramos mi sobrina y yo. En realidad, somos mi madre y yo de pequeña. La confusión fue motivo de risas y bromas, y enseguida me pidió la foto de nuevo para verla con más atención. En su defensa diré que me parezco bastante a mi madre, y mi sobrina se parece a mí. Sin embargo, lo que le hizo pensar que la foto era actual fue el look de mi madre, la camisa, el pelo...

No hay más que hojear cualquier revista de moda de esta temporada para ver que todo vuelve. Cuando no son las hombreras de los 80, son los pantalones de pata de elefante de los 70, o las gafas de los 50 o 60. Quien sigue la moda supuestamente está a la última, pero no deja de ser una versión de algo que ya existió.

La moda es realmente original o se limita a copiar y versionar?

Hasta ahora pensaba que cada nueva versión aportaba algo nuevo y original pero tras la confusión provocada por la foto de mi infancia, empiezo a tener mis dudas. Hoy en día aplicar el calificativo de retro o vintage es todo un filón. ¿Quién no conserva en su armario alguna prenda o complemento de su madre o su padre? O desearía haberlo conservado para usarlo hoy. Ese par de gafas de sol de tu padre, ese collar o bolso de tu madre... Podemos encontrar copias casi idénticas en cualquier escaparate de nuestra ciudad.

Dónde se establece el límite entre inspirarse en algo o imitarlo?

Es difícil ser original, y cuando falla la inspiración o nuestra creatividad, parece que lo fácil es copiar. Me ayuda pensar que el punto de vista de cada uno puede ser único, y si al copiar aportamos algo nuevo, nuestro toque, nuestra visión... si ponemos un pedacito de nuestra alma en lo que hacemos, ya no estaremos copiando, como mínimo estaremos creando una nueva versión.

Se trata de eso la inspiración? Os parece que eso es suficiente para no ser meros imitadores?


A few days ago, I showed to a friend the photo you see above, he took a quick glance and assumed we were my niece and me. Actually, we're my mother and me when I was a kid. We laughed and made jokes about the confusion, and then he asked me the photo once again to look at it more carefully. In his defense I will say that I look pretty much like my mother, and my niece looks a bit like me. However, what made him think that the photo was from now was my mother's look, her shirt, her hair...

You just need to flip through any fashion magazine of this season to see that everything comes back. The shoulder pads of the 80's, the bell-bottom pants of the 70's, or the eye glasses of the 50's or 60's. Anyone who follows the fashion is supposed to be at the edge, but it's still a version of something that already existed.

Is the fashion something original or is it only a copy or version of some old idea?

Until now I used to think that each new version brings something new and original, but after the confusion caused by the photo of my childhood, I'm starting to doubt. Nowadays it seems like saying retro or vintage assures to be in vogue. Who of you doesn't keep a garment or accessories in her closet from her mother or father? Or at least you wish you had kept to use it today. That pair of sunglasses from your father, that necklace or handbag from your mother... We can find nearly identical copies in any shopwindow of our city.

Where should we draw the line between being inspired or imitate?

It's hard to be original, and when inspiration or creativity fails, it seems easier to copy. It helps me to think that each point of view may be unique, and if we add something new to the copy, our touch, our vision... if we put a bit of our soul in what we do, we will not be copying, at least we will be creating a new version.

I wonder if this is inspiration. Is that enough to avoid being just imitators?

3 comentarios:

  1. This was so much fun to read, Alex, and I love your insights on originality and fashion! We have some talented writers in this course!

    Wonderful idea to combine the exercises. :)

    Oh, and your Mom is beautiful and you're adorable. xo

    ResponderEliminar
  2. Thanks Vicki, I've enjoyed a lot the first week of Raining Umbrellas, I'm eager to read monday's lesson!

    ResponderEliminar
  3. Impresionante. Menudo bellezón tu madre y no me extraña nada la confusión. YO todavía estoy aturdida.
    Un besazo,
    MARU

    ResponderEliminar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...